01 July 2013

Asal Usul Nasi Melayu Kita...Episod 2

 
Dalam Episod 1 saya sudah ceritakan tentang asal-usul Nasi Lemak..
 
Kali ni, baru leh cerita tentang Nasi Kerabu..
Nasi ketiga kegemaran saya..
 
Pertama - Nasi Lemak (of course lah...)
Kedua - Nasi Ayam (sedap nyer...berbunyi perut bila sebut)
Ketiga - Nasi Kerabu
 
Tapi...
Nasi Kerabu kegemaran saya mestilah:
1. Nasi kaler biru
- Kalau kaler lain tak best
(bukan kaler politik tau...kalau ada nasi kerabu kaler hijau, suka je saya nak try)
2. Lauk mesti ikan selayang celup tepung
- Ikan lain tak sedap
- Kalau goreng biasa pun tak sedap
- Kalau ayam/daging bakar, jadi tak pure
3. Mesti ada telur masin
4. Wajib ada solok lada
(tapi banyak ikan la...ni makcik jual, solok makcik ni penuh nyor jek..ikan nya mana)
5. Ulam-ulaman; kacang panjang, kobis, daun kesum, taugeh (semua dihiris halus)
6. Lengkap dgn sambal ikan & sambal tumis
7. Sebelum makan, curah budu pulak..
(Peerrrgghhh....kecur air liur rasa)
 
"Eh, orang Perak pandai makan budu ke"
(ayat yang biasa didengari, especially masa mula2kawin dulu)
"Kene pandai ke makan budu ni? Buka mulut, suap ajelah..."
(ha ambik...ayat 'direct-to-the-point' dari saya)
Memanglah.... Macam la jugak belacan. Pandai la pulak korang makan belacan?
(Eh..eh..tak marah.. Cuma meluahkan sahaja..)
 
 
 
Satu hari tu, tiba2 mak mertua saya meluahkan
"oghe kelate duk kato nasi kerabu hok dio. nasi kerabu ni asalnyo tengganu"
Saya yang masa tu tidak tahu menahu (tak tahu fakta & tak tahu mengapa out of the blue gitu mak aku ni dok complain pasal nasi kerabu) - hanya mengangguk (tanda setuju) demi mengekalkan title menantu mithali.
 
Mungkin semasa di pasar, ada 'perbincangan' antara penjual2 & disitu ada yang tidak seberpendapat
(mak mertua menjual kuih di Pasar Maras setiap pagi; ketupat pulut, buah bom sambal & putu mayam cara Terengganu)
 
Jumpa je suami...saya ceritakan.
Suami pun setujukan saje.
Bagi kami tak penting berbalah hok sape...yang penting leh makan kenyang..syukur..
 
 
Tapi, oleh kerana saya yang bersifat ingin tahu..
Tengah duk saje..teringat kejadian ari tu..
Bukak laptop, taip 'sejarah nasi kerabu' dalam Internet Explorer.
 
HA....
'Ni kalau mak mertuaku tahu ni...sure terkejut ni'
Terus call suami...
 
Dengan suara excited....
"Abang! Mak abang salah lah... Nasi kerabu asal Kelantan lah, bukan Terengganu"
 
Dengan suara kebingungan, "ha..?"
 
Dalam hati saya, 'alahai....takkan la laki aku nak ingat kisah ari tu'
Maka, terpaksalah saya ceritakan semula.
(Orang laki kan tak ambik pusing bende2 kecik macam ni...)
 
Nak bukti?
Ni...ha...
Tengok mak..
 

 
Nampak tak?
'Nasi Kerabu - sejenis nasi berwarna biru, berasal dari Negeri Kelantan'
 
Bukti lain?
Ce korang buka laman web ni..
Terengganu Tourism
http://terengganu-tourism-portal.blogspot.com/search/label/Makanan
Takde pun disenaraikan Nasi Kerabu sebagai Makanan Terengganu..

So..Mak...macam mana...?
Puas hati?

Tapi mungkin juga Nasi Kerabu ini dipengaruhi oleh negara jirannya; Thailand.
Sebab di Thailand, ada nasi yang lebih kurang sama rupanya yang dinamakan 'Khao Jam'.
Tapi, kadang2 orang siam ni Nasi Kerabu dia warna hitam, sbb diorang guna daun herba na-dam.
Macam di Kelantan, guna bunga telang.

Asal-usul nama 'Kerabu' tu...
Saya tak tahu..
Nak rekacipta pun tak reti..

Yang penting...saya tak sabo2 nak Cuti-cuti Malaysia ke Kelantan
sebab
nak cari Nasi Kerabu ori macam ni...
dan..
Nasi Tumpang...
Bestnye...

Kalau tak jumpa gak..
Masak sendiri lah..
Solok lada leh letak gemuk2 penuh isi ikan
Leh goreng ikan selayang banyak2..
Baru puas makan kan?


....to be continued...
 

1 comment:

  1. Wah minat betul dia dengan nasi kerabu...jom rasa nasi kerabu express pulak...senang je nak sediakan...
    http://nasikerabuexpresssemudah123.blogspot.com/

    ReplyDelete