09 July 2013

Family Perak Datang

Weekend yang lepas, keluarga saya datang dari Perak.
Semua datang kecuali Ayu dan keluarganya.

Tiada apa yang dapat menggambarkan perasaan saya ketika itu.
Seronoknya hanya Allah yang tahu..
Walaupun kehadiran mereka hanya sebentar, tapi ia umpama cas bateri untuk saya.
 
Sememangnya kedatangan mereka sudah dirancang lebih lama dahulu.
"Bila Irfan balik, sebelum puasa kami datang," begitulah kata mak sebelum ini.
(Irfan belajar di Universiti Zagazig, course Farmasi dan dia pulang ke Malaysia selama 3 bulan dari 17 Jun hingga 17 September)
 
Oleh kerana sudah tiada weekend yang lain...maka weekend kali ini dipilih.
Mak, ayah dan Irfan bertolak dari Batu Gajah tengahari Jumaat.
Singgah di SBP Gopeng untuk mengambil Imran (Tingkatan 1).
Kemudian, terus ke KL untuk mengambil Mira yang bekerja disana (tiba dalam 5.30 ptg).
Dari KL mereka bertolak terus ke Kemaman.
Mira dan Irfan yang bergilir-gilir memandu.
Tiba di Kemaman dalam 12.30 pagi.
 
Tengahari sabtu itu barulah kami dapat berjumpa setelah mak ke pasar membelikan 1 kg lempung utk dibuat lempung berlada (tak tahu mengapa saya suka sangat dgn lempung semasa mengandung ni).
Jam 12.30 tgh kami bertemu di bawah pokok mentega.
Saya ceritakan keistimewaan tempat dating kami ini.
Dan mereka bersetuju betapa selesanya disitu...suasana yang damai sahaja, terdapat banyak pokok2 dan burung2....sungguh tenang dan nyaman.
Yang paling best adalah tmpt parking yg dekat tu lah...sbb mak mmg sakit lutut. Maka, tak perlulah jalan jauh2..
 
Sedapnya dapat makan masakan mak...
Simple sahaja menu tghari itu - lempung berlada, telur dadar, daging masak kicap, ikan goreng dan labu masak lemak.
Syoknya orang yang boleh balik jumpa mak sokmo2..
Nak buat macam mana kan...sudah takdir saya sebegini..
 
Oh ya...suami saya tiada..
Pagi2 sabtu tu dia ke Kuala Terengganu kerana mak mertua saya dimasukkan ke wad akibat jangkitan kuman di paru2. Semua adik beradik suami pulang untuk bergilir2 menjaga mak.
Suami pulang ke Kemaman pada ahad malam...kiranya 2 hari dia mengambil cuti.
 
Sesudah menjamu selera...mereka pulang semula ke rumah saya.
Saya yang spt ular kekenyangan, tidur dgn lena pada petang itu.
(Takpelah, lepas ni lah diet betul2...masa ni bolehlah buat perangai mcm ni)
 
Kami bertemu semula pada jam 6 petang.
Petang tu, kami menikmati sata dan otak2 beserta air teh o panas..
Nikmatnya...
Jika masa panjang, mahu saja saya meminta Mira membuatkan karipap besar kegemaran kami sekeluarga.
 
 
Banyak betul perkara yang kami bualkan...
 
Perancangan saya selepas bersalin....mahu pulang Perak 2 minggu slps bersalin, dengan keizinan suami. Jika suami tidak dapat menghantar, saya minta Irfan datang ambil.
Mak kata, "tanyalah Hisham dulu...dia bagi ke tak"
 
Kemudian, keinginan saya untuk memasak pelbagai menu selepas dibenarkan pulang nanti - nasi ayam, melty Hershey, upside down pizza, sushi, kek cheese...
"Boleh ke kak kamu masak macam2 tu, kang anak kamu nangis jek..semua tak jadi"
"InsyaAllah, baby baik...dah baca Fatihah, Ayat Kursi dan Al-insyirah hari2.."
(Sambil tu usap perut...pujuk baby...dengah penuh harapan)
 
Mak membawakan jubah yg dibelinya ketika melakukan umrah tempoh hari - cantik...warna merah. Harapnya muat utk dipakai semasa raya nanti..
 
Selain itu, mak juga membawakan set tilam utk baby yg dibeli tempoh hari beserta beberapa helai barut (turun-temurun daripada Imran ke Alia - masih elok lagi) dan beberapa pasang sarung tangan dan kaki.. (Alhamdulillah...murah rezeki baby kan...tak perlu ibu beli banyak2)
 
Banyak juga perkara yang diupdate...
Perasaan rindu untuk pulang ke Perak meluap-luap rasanya..
Sabar...sabar... Itu sahaja yang dapat saya ungkapkan..
Rasa diri ini sebatang kara disini...
 
Malam itu kami bertemu lagi...menikmati megi goreng..
Tapi pertemuan di malam hari tidak lama kerana mak dan ayah kelihatan agak penat.
Keesokan paginya kami bertemu semula sblm mereka bertolak balik.
Panjang betul kami berbual sehinggalah nurse di wad call, bertanyakan kelibat saya dimana (ketika itu jam 9.30 pagi). Kebetulannya, keluarga saya pun sudah beransur2 pulang.
 
Jika dahulu, apabila melihat kereta mak dan ayah hilang dari pandangan mata, masa itu pasti saya akan mengalirkan air mata. Tapi, semakin dewasa...saya dapat mengawal perasaan. Lagipun, di Kemaman saya ditemani suami tersayang.
 
Jika diikutkan perasaan, mahu sahaja saya menumpang masuk ke dalam kereta dan mengikuti mereka pulang ke Perak. Tak puas rasanya berbual2 dgn adik2...dgn mak ayah... Sekejap sungguh..
 
Ada yang kata, 'sekejapnya family datang, buat penat je'.
Mudahlah mereka berkata...bagi yang selalu berpeluang berjumpa family masing2.
Saya....dalam setahun 3 - 4 kali sahaja berpeluang utk balik kampung...itupun hanya 3 - 4 hari sahaja.
Dan tahun ini, tidak sekalipun saya balik - mana tidaknya, sejak melakukan IUI, saya tidak langsung keluar dari Kemaman.
Kadang2 saya merasakan lebih banyak berjumpa adik-beradik suami berbanding adik2 sendiri.
 
Sabar...sabar...
Itu sahajalah kalimah yang saya dapat ungkapkan berkali2 tanpa jemu.
Apa yang penting...kedatangan mereka yang sebentar itu, sedikit sebanyak menguatkan emosi saya yg semakin hari semakin pudar.
 
Selepas ini, InsyaAllah....mereka akan datang semula semasa cuti Raya..
Sudah tentunya ketika itu saya sudah pun berada di rumah..
Bolehlah saya menyediakan pelbagai juadah..
Katanya, semua akan hadir termasuk Ayu dan anak saudara kesayangan kami, Alya Humaira..
(Alya seusia dengan Amirul - anak pertama kami - dan tarikh lahir mereka juga sama...)
 
 
'Baby duduk diam2 ek...
Jangan lahir lagi tau...
Bagi ibu jumpa opah, atuk, makngah, auntie lang, pak teh, paksu dulu tau...
Nanti, 2 minggu lepas raya baby lahir..okay..
Nanti baby boleh main dgn kak Huda dan kak Alya..
InsyaAllah..we can survive this..
Kita sama2 doa ya...'
 
-Amin-

No comments:

Post a Comment