01 July 2013

Pengumuman Penting!

Tengok tajuk macm penting aje kan?
Memang penting....
Bagi pesakit macam saya yang duduk wad lama...
 
Apa yang penting sangat nye?
 
 
Menu makanan di Hospital Kemaman sudah bertukar..!!!
 
 
Ada la jugak sedihnya menu kali ni (nasib baik tak lama dah boleh balik)
Macam hari ahad hari tu, saya diberi roti bun.
Keluar jek bilik....bau semerbak harum nasi lemak.
Dalam hati, 'patient mana makan nasi lemak ni? Sedapnye bau'.
Tak tengok pun kiri kanan...menonong je lalu..
 
Takpelah...saborkan saje hati... - ayat sedih, walaupun sbnrnya pagi yg sama suami belikan nasi lemak siap dgn ayam goreng & telur mata kerbau.
(Tengok ler nanti gula mcm mana - nak cek 8hb nanti...harapnya jangan lah tinggi...)
 
Dekat tengahari....saje keluar bilik - kepuasan..
Masih terbau nasi lemak..!
Tak boleh jadi ni..
Saya pun ke pantry staf...
Selak tudung bekas makanan..
"La...patient lain makan nasi lemak ke..."
Baunya usah ckp la...harum.... Sambal ikan bilis pun nampak sedap..
Tertelan air liur banyak kali, walaupun perut sudah kenyang dgn nasi lemak yg suami belikan
"Makan la doktor...banyak lebih tu," staf yg ada di dlm pantry mempelawa
"Takpelah...kenyang lagi sebenarnya. Tapi, selama saya duduk dekat 5 bulan tak pernah sekali pun nasi lemak."
"Kadang2 je doktor, atas nasib."
(Nasib baik Kak Yah kata tak sedap mana....takdelah saya dengki sangat)
 
 
Saya yg tak puas hati dgn jawapan....mula membuat senarai baru menu...
 
 
Hari ahad...
 
...
 
Hari isnin....
 
...
 
 
Sah...! Memang lain dari sebelum ni..
 
 
Bagi saya, susah la sikit sbb takleh nak plan dgn suami bila menu jadi lain.
Sebab makanan hospital ni tak semuanya saya boleh makan..
Contohnya, roti di waktu pagi.. Saya biasanya akan hentam nasi lemak/nasi goreng/mihun goreng, terutamanya bila perut lapar sangat (sbb last sekali mkn hari sebelum tu adalah dinner jam 6 ptg)
 
 
Menu sekarang ni rasa macam tak logik lak..
 
Ok.. contoh tak logik..
 
Macam menu minum petang, semalam saya diberi roti bun
(lagi sekali - tak tau mengapa Hospital Kemaman kaya dgn roti bun).
Pesakit lain dapat roti tuna..
Orang kencing manis takleh makan tuna ke?
Bukan tuna bagus ke...ada omega, DHA...
Lagi satu..tak sama ke roti keping dgn roti bun tu?
Bukan orang kencing manis kene makan roti gandum penuh (wholemeal) ke?
So...takleh ke buat roti wholemeal tuna?
 
Satu lagi...makan tengahari hari ahad hari tu..
Saya dapat ikan goreng garam kunyit..
Orang lain dapat ikan percik..
Nape? Orang kencing manis takleh makan percik ke?
Letak la gula sikit ke..takde gula ke..
Ada la rasa sikit kan...daripada ikan goreng kering macam tu..
Kalau ada sambal belacan sedap jugak.
Kalau diet utk org darah tinggi, tau lak dia tak letak garam...lauk yg sama..
 
Bukan tak puas hati...
Saya tak kisah...
Sbb... bila diorng bagi roti (mcm pagi ni),
saya hentam burger (smlm suami bagi tapi tak makan lagi sbb kenyang)...
Diorang bagi ikan goreng kering macam tu...
Saya simbah kicap banyak2..
 
Cuma..
Kesian dgn pokcik dan mokcik kat wad atas...
Agak2 mcm mana lah diorang nak menelan?
Dah la roti kosong..
Air pulak teh O takde gula
(kalau air panas leh tahan lagi, ni kadang2 sejuk bedi dah)
Tak ke kesian namanye?
 
 
Moral of the story...
Kalau anda ada kencing manis....JANGAN MASUK WAD!
 
Harap maklum..
 
 
 
**Kes saya kencing manis ni sebenarnya ada error..
Masa jam 6 pagi..nurse bagi air gula (siap bancuh dah) utk diminum
Lepas ambik darah, nurse pun suh minum air gula tu sampai habis..
Saya pulak tak ingat yg air gula tu kene minum dlm tempoh paling lama 15 minit..
Saya berjaya habiskan dalam masa 45 minit - minum sikit2 - jam 6 pagi tu... kene minum air gula...mana ler perut saya boleh terima.
 
Kalau air gula yg berperisa tu leh tahan gak..ni air gula pure - bayangkan u all kene minum air gula orang kedai taruk sblm tuang air masa beli kat pasar malam tu - mcm tu lah - pekatnya...manisnya...
 
Jam 8 pagi, tengah bergayut dgn ayah...
Masuklah doktor pelatih nak ambik darah..
Tengah gayut kan..tak pikir dah jam kul berapa..
Hulur ajelah tangan..
 
 
Keesokan harinya, tengok result..
6 pagi: 4.3 - Alhamdulillah
8 pagi: 7.8 - Alamak..!!
Doktor pakar kata 7.8 ni borderline, kiranya sape yang darah 2 jam lepas minum air gula 7.8 ke atas dikira diabetik. Saya yang tak puas hati, bagitaulah yg saya minum air gula tu sikit2, 45 minit baru habis. Minta direpeat sekali lagi ujian tu..
Kata doktor pakar, "kita treat ajelah, lagipun u ada banyak risiko"
Masa tu saya hanya menjawab 'okay', tanpa mengetahui komplikasi yg terpaksa saya hadapi sehingga kini (yakni, makanan tak sedap dan nasi sikit giler..!)
 
Gula saya lepas itu...Alhamdulillah...sume okey..
Ingat nak mogok lapar, biar darah yg diambil jadi 'hypo' (kurang gula)...baru diorang tahu yang saya terseksa jiwa dan batin..
Takpelah...sabo ajelah..
 
Setiap kali dapat roti bun, saya akan call suami, "cik abang tu (ayah mertua), pagi2 mana leh makan nasi lemak pastu karipap lagi. Patiutnya, makan roti dua keping jek. Air pun takleh letak gula langsung. Macam Mar ni. Tak taulah kalau cik abang masuk wad nanti mcm mana"
(Ayah mertua saya baru didiagnos kencing manis, dan memang tidak menjaga pemakanan. Pada masa yang sama, dek sayang, mak mertua takkan lupa membelikan kuih manis sbb cik suka katanya)
 
 
Jagalah kesihatan anda...
Jangan 'dah terhantuk, baru nak terngadah'
 
 
Ingatlah roti bun...seksanya...bila orang lain sume dapat makan nasi lemak
Tengok ler...stok roti bun saya....tak makan pun...jadi khazanah ajelah nanti.
(Sebenarnya, saya lebih sukakan roti keping tu..sapu marjerin..sedap)
 
 
Eh..tak masuk lagi tau dgn perlian ho..
Bila tengok pelbagai makanan di atas meja saya
(Sekarang ni saya sudah bijak - semua makanan akan disorok dlm almari yg kecik tu atau di belakang katil dlm beg kertas - takde sape yg nampak - yu...hu...)
 
 
Ingat lagi tak coklat ni?
Hadiah ulangtahun suami...
"Tu coklat tu" sambil ho (doktor pelatih) menuding ke arah coklat kesayangan saya selepas bertanyakan perihal pemakanan saya.
"Tu suami bagi"
Saya menjawab dgn selamba (dalam hati membengkak) - nape... nak ke?
 
Sampai sekarang tak buka lagi tau..
Siap beriben lagi..
Sayang woo..
Tapi expired Oktober 2013...kene makan jugaklah nanti..
Sayangnya..
 
 
Oklah...setakat ni ajelah...
Nanti cukup 2 minggu saya senaraikan menu baru,..
InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment