30 June 2013

Edisi Ekslusif: Dating Di Bawah Pokok Mentega

 
Assalamualaikum...
 
Untuk hari ini, saya nak bercerita tentang lokasi dating saya dan suami setiap petang dan kadang-kala di waktu pagi. Masa mula2 dulu, kebiasaannya suami akan menghulur keperluan saya pada security guard (bila bukan waktu melawat). Kemudian, bila saya rasa sihat sikit...kami akan berdating samada di sebelah Farmasi Pesakit Dalam atau di kawasan Klinik Pakar. Tapi, di situ bila nak berdating jadi tak tenang sbb ramai sgt orang dan staf yg lalu-lalang.
 
Tu, sbbnya suami akan masuk saja ke dlm wad. Tapi...katanya, ramai pesakit yg breastfeeding tidak menjaga aurat (sblm bersalin tutup litup...lepas jek bersalin, berjalan sekeliling katil butang baju terbukak macam tu jek - tak tahulah apa perasaan diorang).
Suami saya jadi malu bila tengok keadaan macam tu.
Lagi satu, bila suami masuk ke bilik..ramai mata-mata yg memandang...macam artis lak rasa..
(yelah..hanya saya pesakit yg duduk dlm bilik - nak buat mcm mana, patient paling kronik di Hospital Kemaman).
 
Sehinggalah di suatu petang, hujan renyai2.. Saya ni sudah bersiap2 utk berdating... Kecewa kerana hari mula hujan renyai2 & semua kerusi batu sudah penuh. Tiba2 Kak Yah beri cadangan, "doktor dating sinilah..." sambil menunjuk kerusi batu antara bangunan wad dan bangunan lama (yg dulu asalnya asrama jururawat).
 
Perfect! Seronok la sbb dah jumpa spot baru..
Lagipun tempat ni ramai yg tak tahu dan kebiasaannya memang kosong..
Tersorok.. Tenang.. Dikelilingi dgn pokok2 herba..
 
Nak dijadikan cerita...mulai pada hari itu.. disitulah kami berdating.
Suami pula..bila dah tahu tempat tu..takde dah masuk bilik (kecuali hujan lebat).
Best kat situ.... Sebab setakat ni memang takde orang duduk...
Lagipun, suami boleh parking motor dekat2..tidak perlu berjalan jauh..
Ada singki dan tandas berdekatan..
Bak kata orang..memang spot yg sempurna..
 
Rutin saya...
Lepas solat Asar & mengaji sikit...
Jam 5.30 ptg saya kan bersiap2 utk ke tempat dating kami.. (risau juga kalau ada org duduk dulu)..
Jika kami tidak merancang beli makanan dr luar, saya akan bungkus mknn malam hospital & kami makan bersama2 - kongsi sama2 - romantic you..
Biasanya suami akan sampai dalam jam 6 petang.
So, antara 5.30 - 6.00 ptg tu, saya akan bawa majalah...main game...ngaji...bawak laptop, tengok atas mood..
 
Kenapa pokok mentega?
 
Sbb berdekatan dgn spot kegemaran kami tu ada sepohon pokok yg dilabel 'Mentega'.
Maknanya, memang pokok tu nama Pokok Mentega lah kan.
Jakun la jugak..sbb sblm ni tak pernah kenal pun pokok mentega.
Bila dah tahu tentang pokok mentega..keyword antara saya dan suami, "bawah pokok mentega tau.."
(Walaupun sbnrnya pokok mentega tu agak jauh dr kerusi batu)
 
Ni lah dia Pokok Mentega

Kan saya dah kata..Pokok Mentega tu mmg agak jauh dari tempat duduk kami

 
Pokok Mentega dari tempat duduk saya
Bangunan yang memanjang tu asalnya asrama jururawat
Sekarang dah jadi, Pusat Sumber, Klinik O&G, Dewan Seminar, Jab. Rekod dan Jab. IT
Dekat Dewan Seminar (hujung sekali) ada singki dan tandas..
 
Pokok Mentega lagi..
 
Tak caya nama dia Pokok Mentega?

Tengah sibuk tangkap gambo...
Suami pun dah datang..
Tu dia...dengan motor merah
 
Suami parking dulu motor - kat sebelah tu je
Kan saya kata dah.. tmpt parking mmg dekat
 
Dia datang..dengan lenggang-lenggoknya..
Tengok ler banyak makanan tu..
 
"Abang nak balik mandi salin baju jap"
(Nasib baik rumah dekat jek..)
"Gi lah bang...nak tangkap gambo lagi ni"
Penat ke..?
Pas ni kita makan yer..
 
Okey...sambung balik..

Sebenarnya, pokok yg betul sebelah tmpt duduk kami adalah pokok ni
Nama pokok ni adalah Nada Pahit
Pernah dengar? Saya pun tak pernah...
Ni lah dia pokok Nada Pahit
Nampak tak ada dua org budak kat situ?
 
Pokok ni pulak sebelah kiri..
Tak tahu nama pokok ni
Dalam pokok ni ada sarang burung merbuk...siap satu family ada tu.
So...kicauan mereka menjadi halwa telinga kami setiap petang
(kan saya dah kata tmpt ni perfect!)
Pokok rumah burung merbuk
 
Tengah sibuk tangkap gambo, ada bebudak datang main
Biasa dah....biasa diorang akan main sorok2 sbb banyak pokok2 utk jadi tmpt sorok
Nyorok dik..jangan tak nyorok...
Makcik nak tangkap gambo ni..

Tak pun diorang jalan atas jalan batu2 tu..
Macam terapi tapak kaki la jugak..
 
Panjang la jugak tempat jalan kaki berbatu tu..
Kadang2 ada jugak org tua jalan2 atas batu ni tanpa selipar..
Saya tak cuba lagi..

 
Depan tempat dating kami..ada pokok ni..
Macam daun limau purut jek..tak tahu lah..Saya memang tak kenal pokok
 
Sayup depan tu ada pokok mempelam
Tengah banyak buah tu
 
Tak caye..
Close up sikit..
Saya tak berani makan..takut contraction makan masam2..
 
 Masa dating...saya akan sentiasa bawak gadget saya...
Penting tau... Sebab malas nak ulang-alik ambik kat bilik..
Ni dia...
Botol air masak (utk minum & basuh tangan)
Tupperware isi sos cili, kicap dan mayonis (sbb berat angkut botol semua)
Sepasang sudu dan garpu
Pisau - takut tetiba ada nak kerat apa2 ke
Kipas tangan - sbb kadang2 kawasan ni tidak berangin
Tisu - ambik tisu toilet dlm bilik jek - jimat..
 
Semuanya simpan dlm beg ni - dapat free masa suami beli broadband ari tu
Dah kerenyuk dah.. Nampak sgt sudah banyak berjasa
 
 
 Ni pula beg yg paling lama pernah disimpan...beg masa suami konvo dulu2..
Masa dia habis diploma - maknanya dalam 13 tahun dulu
Tahan ooo beg ni..
Simpan baju kotor jek..
Untuk suami bawa balik & basuh..

 
 Best kan tempat dating kami?
Jangan la u all ambik pulak..
Kami dah chop utk berbuka bersama sepanjang bulan Ramadhan nanti..
 Sonok..sbb hari2 kami berkelah..
Lagipun kat situ boleh cakap dgn bebas..sebab takde orang kan..
 
Petang ni nak mintak suami beli apa pulak ek?
 

No comments:

Post a Comment