25 May 2013

21 Jenis Makanan Sunnah

Tengahari tadi suami saya memberitahu bahawa dia akan ke kenduri (maka tidak dapat ber'dating' dengan saya). It's okay for me... Sudah lama saya memberitahu suami yang dia tidak perlu datang sewaktu tengahari (masa yang suntuk menyebabkan terkejar-kejar).
 
Tapi, apabila mengenangkan makanan di kenduri...membuatkan air liur saya meleleh. Teringat nasi minyak dimakan bersama ayam masak merah, dengan kentang (dalam gulai daging) di tengah2 nasi, letakkan sedikit sambal belacan dan ikan masin...
Ppeeerrrggghhh...sedapnye..
Lebih-lebih lagi jika ada rendang tuk (rending daging orang Perak).
 
Sebenarnya sejak kenduri anak saudara hari tu lagi sudah teringin, pesan ke suami, tapi mungkin kerana terlalu sibuk, terus terlupa (lagipun saya tidak memesan bersunguh2 pun). Suami bertanya pulak bahawa yang ini sekadar teringin atau mengidam. Tak tahulah, tapi memang teringin, kalau tak dapat nanti terpaksalah suami mencari di kedai mana2 esok lusa.
Lagipun, tak mengapalah.. Sambil mengusap perut, saya berkata lembut "takpe baby, nanti balik ibu masakkan, rendang tuk boleh minta Opah buatkan.."
 
Sebelah petangnya, suami menelefon memberitahu bahawa Kak Wok sudah bungkuskan nasi minyak dgn lauknya sekali utk saya...yeee Alhamdulillah.. Murah rezeki. Katanya, rasa mukanya tebal seinci apabila meminta sbb tidak pernah sepanjang hidupnya meminta membungkus makanan apabila ke kenduri. Kak Wok pun tidak berdalih...memahami...bahawa isteri di wad.
Sukanya dapat makan nasi minyak dgn ayam masak merah.
(di Terengganu, lauk glamer adalah gulai daging - saya lebih sukakan rendang tuk)
 
 
 
Di entry kali ini saya mahu berkongsi maklumat berkenaan Makanan Sunnah. Ada sesetengah makanan adalah makanan ruji harian kita dan ada juga yang tidak pernah kita ketahui khasiatnya.
Selepas ini, bolehlah kita mengoptimumkan kesihatan ahli keluarga setelah mengetahui khasiat makanan2 ini. Tetapi, sekiranya masalah/penyakit yang dihadapi masih tidak sembuh, jangan pula lambat mendapatkan rawatan doktor, ya...
 
 
 1. AIR ZAM-ZAM
 
Air zam-zam memang terkenal sebagai air yang paling diberkati dan boleh mengubati pelbagai jenis penyakit denga izin Allah.
Dalam sebuah hadith shahih, Nabi SAW menyebut:
Sesungguhnya air zam-zam adalah air yang diberkati, air tersebut adalah makanan yang mengenyangkan.”
Dianjurkan bagi setiap mukmin menikmati air tersebut jika memang mudah memperolehnya. Air tersebut juga boleh digunakan untuk berwudhu. Air tersebut boleh digunakan untuk beristinja’ (membersihkan kotoran setelah buang air). Air tersebut juga boleh digunakan untuk mandi junub jika memang ada keperluan untuk menggunakannya.

credit to: www.bazariaonline.com
 
2. KURMA
 
Kurma banyak disebut di dalam al-Quran, antaranya dalam surah Mukminah ayat 19:
"Kemudian Kami tumbuhkan kerananya kebun kurma dan anggur untuk kamu. Disana kamu peroleh buah-buahan yang banyak dan sebahagiannya kamu makan"
Kurma merupakan "tenaga segera" kerana mudah diserap dan diproses.  Ia juga mengandungi kandungan serat yang tinggi (3x lebih tinggi daripada pisang).
Nabi s.a.w. pernah bersabda:
"Rumah yang tiada kurma adalah rumah yang tiada makanan"
Sabda Nabi yang lain:
"Sesiapa yang memakan 7 biji tamar ‘Ajwah’, dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu"
Khasiat kurma adalah sebagai penguat memori, penawar racun dan penawar pelbagai penyakit.
credit to: myfirdz-trulylove.blogspot.com 
 
3. BUAH TIN
 
Buah tin juga sangat bermanfaat kepada umat manusia seperti yang diterangkan dalam surah At-Tin (surah ke 95 dalam Al-Quran) dimana Allah telah bersumpah di atas nama buah tin dan buah zaitun.
Antara khasiat buah tin termasuklah menyingkirkan toksin, mengurangkan batuk yang berpanjangan membersihkan hati dan mengurangkan lendir dalam usus.
Buah tin yang kering didapati membekalkan 6 kali lebih kalori daripada jenis basah (segar). Pengeringan buah tin telah mengakibatkan pemekatan nutrisi di dalamnya dimana ianya menjadi lebih kaya dengan pelbagai mineral dan zat galian, tetapi rendah sodium.
credit to: mysetbersalin.com 
 
4. ZAITUN
 
Pokok zaitun ada disebut dalam Al-Quran, dalam surah An-Nur ayat ke-35.
Semenjak 1,400 tahun yang lalu, Nabi Muhammad S.A.W. telah menasihatkan umat Islam agar menggunakan minyak zaitun untuk kesihatan dan penjagaan badan, di mana Baginda S.A.W. sendiri menggunakannya sebagai minyak rambut.
Mengikut kajian, ia dikatakan dapat mengurangkan risiko penyakit kanser dan sakit jantung, merupakan sejenis antioksida dan digunakan sebagai produk kecantikan sejak berkurun lamanya. 
credit to: www.villabertolli.com 
 
5. BIJI HITAM (HABATUSSAUDA)
(Sila lihat entry bertajuk 'Habatussauda')
 
Dilaporkan bahawa Nabi s.a.w. pernah bersabda:
"Jadilah seperti biji habb al-sauda kerana biji ini ubat semua penyakit kecuali mati"
Adalah dilaporkan juga bahawa Allah Taala menunjukkan bahawa habatussauda itu menghapuskan angina dalam usus dan demam, baik merawat 'leukoderma', membuka urat yg halus dan menghilangkan penyakit selsema.
 
 
6. MADU LEBAH
 
 Mempunyai pelbagai khasiat dan dianggap ibu segala makanan.
Apabila dicampur bersama air panas, boleh mengubati penyakit cirit-birit.
Sabda Nabi s.a.w.:
"Demi Allah yang aku dalam genggamanNya, minumlah madu. Malaikat akan memohon rahmat pada penghuni rumah yang ada madu di dalamnya. Jika seseorang itu makan madu, seribu ubat masuk ke perutnya dan sejuta penyakit keluar darinya"
Rasulullah sendiri mengamalkan minuman madu; dicampurkan madu dengan segelas air dan minum setiap pagi ketika perut kosong.
Madu yg paling berkualiti adalah madu yang dikeluarkan dalam musim bunga dan musin panas, tetapi kurang berkualiti apabila dihasilkan di musim sejuk. 
 
 
7. DELIMA
 
Allah menyebut buah delima (rumman) sebanyak 3 kali di dalam ayatNya untuk menunjukkan betapa hebatnya penciptaan Allah itu dan ia juga disebut sebagai buahan daripada syurga.
Dalam Surah ar-Rahman, ayat 68 Allah berfiman:
"Di dalam kedua- duanya (syurga) juga terdapat buah- buahan serta pohon kurma dan delima"
Terdapat banyak kajian dilakukan yang mana membuktikan delima bagus sebagai antioksida, mengelakkan sakit jantung dan mampu menstabilkan tekanan darah.
credit to:kesehatan.kompasiana.com 
 
 
 8. SUSU KAMBING
 
Rasulullah s.a.w pernah bersabda:
“Akan tiba suatu masa di mana kambing adalah sebaik-baik harta bagi orang Islam. Orang Islam akan memeliharanya di puncak-puncak bukit dan di lembah-lembah, hidup terpencil dari masyarakat demi memelihara agama daripada ditimpa bencana"
Mengikut kajian, susu kambing mampu membantu masalah seperti asma, reumatik, demam kuning, insomnia dan menguatkan tulang.
Khasiatnya dikatakan lebih baik daripada susu lembu dan hampir menyamai susu ibu.
  
credit to: mawaddahrahmat.blogspot.com

 
9. ZA'FARON/SAFRON
 
Terlalu banyak dalam kitab menyatakan bahawa Za'faran sangat baik untuk kecerdasan minda. Dalam kitab Tibbul Imama A'li , muka surat 381, Saiyidina Ali (k.w) menyatakan dengan maksudnya:
"Sesiapa yg mengambil sebahagian Za'faran tulen dan Su'dun satu bahagian dicampurkan dengan 'asal (madu), diminum sebanyak dua misqal (dua sudu) pada setia hari, maka dia dikagumi tentang ingatannya sehingga dituduh melakukan zihir"
Za'faron ini mempunyai banyak khasiat lain, antaranya penyakit sawan, penyakit hati, demam, mati pucuk serta melancarkan pengaliran darah.
credit to: www.saffronsafron.com 
 
10. BARLI
 
Barli berkhasiat sebagai penyejuk badan.
Rasulullah s.a.w. pernah memberi sup barli kepada orang yang mengidap demam.
Selain dari itu ia juga dapat mengurangkan kolesterol, melawaskan kencing, membantu sembelit dan mengurangkan risiko kencing manis (tetapi jangan campurkan dengan gula).
credit to: www.myberita.net 
 
11. ROTI
 
Roti yang paling bagus adalah yang diperbuat daripada gandum (kerana mudah dicernakan). Sebaik-baiknya, roti dibiarkan sejuk dahulu sebelum dimakan, jika tidak, kita akan merasa haus apabila memakannya Manakala, roti yang lama dan tidak elok akan menyebukan perut
Nabi s.a.w. bersabda:
"Jangan potong roti dengan isau. Hormatilah roti itu dengan memotong dgn tanganmu kerana Allah menghormati roti itu"
credit to: whytevee.com 
 
12. HALIA
 
Halia disebut dalam ayat alQuran (ayat17, Surah Al-Insan) firman Allah Taala yang bermaksud:
"Dan mereka dalam Syurga itu diberi dari sejenis minuman yang campurannya dari zanjabil'.
Khasiatnya membantu penghadaman dan memanaskan badan. Halia juga dikatakan mampu melegakan rasa loya, penyakit sendi dan membantu pengedaran darah.
credit to: duniaherbs.com.my
 
13. HALBA
 
Nabi s.a.w. pernah bersabda:
"Jika umatku tahu apa yang ada pada hulbah, mereka pasti membeli dan membayarnya dengan emas".
Antara khasiat hulbah membantu pengaliran haid dan berguna untuk menyembuhkan sakit perut (memulas). Wanita arab suka mengambil halba ni untuk cantikkan buah dada. Bagi ibu yang menyusu, halba menambahkan susu badan. Halba juga dapat membantu mengurangkan gula, merendahkan kolesterol, melegakan batuk kronik, bengkak gusi dan sebagai pembuka selera.
credit to: www.trymasak.my


14. CUKA EPAL

Cuka epal mengandungi pelbagai khasiat dan dikatakan menjadi tonik kesihatan bagi masyarakat Greek. Cuka epal adalah cuka yang terhasil daripada proses farmentasi buah epal.
Nabi sangat sukakan cuka dan kadangkala mengamalnya bersama roti, sabdanya:
"Allah meletakkan keberkatan dalam cuka, ia telah digunakan oleh para nabi sebelum aku"

Ia dikatakan dapat menghilangkan kelesuan badan, mengubat penyakit hati, memecahkan lemak di badan, melancarkan pengaliran darah dan mengurangkan stress.


credit to: slimmingdietprogramme.blogspot.com



15. TIMUN

Daripada Abdullah bin Jaafar, diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah memakan timun bersama kurma. Dengan mengambil timun bersama kurma, ia dapat menghilangkan dahaga dan mengurangkan rasa panas badan. Tambahan pula, sifat timun yang tawar, enak dimakan bersama kurna yang manis.
Timun bersifat sejuk dan dingin, manakala kurma bersifat panas dan kering. Maka suhu badan akan menjadi seimbang. Disini Nabi mengajar kita, apabila kita mengambil makanan yang panas, seimbangkan semula suhu badan dengan makanan yang sejuk.
Di samping  itu, timun juga mengandungi vitamin C yang mampu meredakan radang  kulit dan juga mengandungi silika. Silika merupakan unsur penting yang  diperlukan bagi menjamin kesihatan sistem saraf yang melibatkan otot, tendon, ligamen dan tulang

credit to: pama.karangkraf.com


16. DAGING KAMBING

Daging kambing adalah makanan kegemaran Rasulullah. Negara barat sentiasa mengembang-gemburkan keburukan daging kambing, tetapi hakikatnya ia mempunyai banyak kelebihan.
Mengikut kajian daging kambing adalah daging yang paling baik untuk jantung, mengurangkan darah tinggi dan obesiti, mencantikkan kulit dan juga mengurangkan stress.
credit to: mforum.cari.com.my


17. TEMBIKAI

Abu Daud dan Tirmizi meriwayatkan bahawa Aisyah pernah berkata,
“Rasulullah pernah memakan buah tembikai bersama-sama dengan buat tamar basah.”
Tembikai mengandungi 92 peratus air dan 8 peratus gula serta mengandungi  antioksidan yang disebut lycopene yang mampu mencegah daripada pelbagai  penyakit terutamanya kanser.
Nabi juga berkata wanita mengandung yang mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi karakter dan wajahnya.

credit to: kisahbest.my


18. ANGGUR

Di dalam surah Ar-Rad, ayat 4 Allah berfirman:
"Dan di bumi terdapat bahagian2 yg berdampingan, kebun-kebun anggur, tanaman2, pohon kurma yg bercabang dan yg tidak bercabang; disirami dgn air yg sama, tetapi Kami lebihkan tanaman yg satu dari yg lainnya dalam hal rasanya. Sungguh, pada yang demikian itu trdpt tanda2 (kebesaran Allah) bagi org2 yg mengerti"
Anggur dikatakan mempunyai pelbagai khasiat, antaranya mengurangkan keradangan, mencegah penyakit nyanyuk, melancarkan perjalanan darah dan membersihkan perut.
credit to: www.freegreatpicture.com



19. CENDAWAN

Drpd Said bin Zaid bin Amru bin Nufail r.a katanya: Aku pernah mendengar Nabi s.a.w bersabda:
Cendawan adalah sejenis Manna (satu anugerah yg sgt istimewa) dan dapat mengubati mata 
Cendawan bukan shj sejenis makanan yg enak, malahan mempunyai pelbagai khasiat dan diakatakan menjadi penawar herba sejak zaman dulu lagi. Mengikut kajian yang telah dijalankan, ia dikatakan dapat meningkatkan system imun badan (terutamanya bagi pesakit kanser), juga berperanan melawan allergik dan radang.
credit to: www.bbc.co.uk 



20. LABU

Daripada Hadis Anas bin Malik r.a:
Seorang tukang jahit telah mengundang Rasulullah s.a.w untuk menghadiri suatu jamuan makan. Anas bin Malik berkata: Aku pergi bersama Rasulullah s.a.w menghadiri jamuan makan tersebut. Dia menghampiri Rasulullah s.a.w dan menghidangkan roti dari gandum serta kuah berisi buah labu dan daging bakar. Anas berkata: Aku melihat Rasulullah s.a.w mencari-cari buah labu dari dalam sahfah tersebut iaitu sebuah bekas makanan yang memuatkan makanan cukup untuk lima orang ‏”.

Selain kurma, Nabi juga menggemari labu. Ia dikatakan mempunyai pelbagai nutrisi dan zat yg baik utk tubuh badan, terutamanya bagi pesakit rabun malam dan diabetik. Ia juga berkhasiat bagi mengawal nafsu makan, merawat maslah kecacingan dan mencegah pembentukan batu karang.
credit to: selongkar10.blogspot.com 



21. GARAM

Amalan Rasulullah S.A.W memakan secubit garam sebelum dan selepas makan kini dibuktikan oleh sains bahawa tabiat ini menambahkan keberkesanan perut untuk menghadam makanan dan menghindarkan perut dari menyerap racun.
Daripada Abdullah Bin Umar, sabda Nabi s.a.w.:
" Sesungguhnya Allah menurunkan empat perkara berkat ( mempunyai kebaikan ) dari langit ( menerusi hujan ) ke bumi iaitu beis, api ,air dan garam"
Hadis Riwayat Al-Baghawiy dalam tafsirnya:
Dari Anas Bin Malik, nabi bersabda " Penghulu segala lauk pauk kamu ialah garam."
 
credit to: duniaherbahpa.com 


InsyaAllah, sekiranya ada kelapangan, saya akan berkongsi maklumat makanan ini satu persatu pula di entry seterusnya.
 
Wallahua'alam

18 comments:

  1. salam akk.. artikel yang baik.. semoga sentiasa diberkati dan di rahmati Allah. saya memohon izin untuk berkongsi artikel ini di laman sosial saya.. semoga ia dapat memberi manfaat sepanjang ia dikongiskan... jakillahu khair khathira.. :)

    ReplyDelete
  2. Salam, puan, saya mohon izin share artikel ini ya.. Semoga Allah membalasnya dengan sebaik baik balasan.... Terima kasih puan...

    ReplyDelete
  3. Salam..tima kasih untuk info ini :)

    ReplyDelete
  4. saya share di sini http://srikandiherbs.com/21-makanan-sunnah/

    ReplyDelete
  5. salam...tqvm artikel menarik...mohon share yer ;)

    ReplyDelete
  6. salam...artikel informative. mohon share di blog sy yer..terima kasih dan semoga pahala utk admin berpanjangan dengan memanfaatkan orang lain. ameen.. :)

    ainniah.com

    ReplyDelete
  7. Assallam.... Puan.....rupanya banyak pemakanan sunnah ni...saya ingatkan hanya buah-buahan kering itu saja...info yang sangat baik ...untuk pencerahan....izinkan saya share...maklumat ini...terima kasih.

    ReplyDelete
  8. Perkongsian yang menarik dari penulis dan info yang bermanfaat bagi orang ramai di luar sana. Terima kasih diucapkan kerana berkongsi.

    Anda ingin SIHAT? Bagus! Saya percaya Anda ingin Sihat. Kini ianya sangat MUDAH, SENANG & TANPA makan ubat-ubatan Anda boleh SIHAT! PENEMUAN oleh para doktor dimana mereka juga adalah PENGGUNA produk ini!!. Kenapa ENERTRI? Enertri merupakan produk kesihatan 100% semulajadi yang mampu mengatasi masalah:

    1. DIABETES
    2. PENYAKIT JANTUNG
    3. TEKANAN DARAH TINGGI/ RENDAH
    4. PENYAKIT ARTERI KORONORI
    5. KOLESTEROL/LDL TINGGI
    6. GANGRENE
    7. TIROID
    8. STROK
    9. DAN BANYAK LAGI...

    CEPAT!!! Ketahui mengenai produk-produk kami dengan layari:

    1. https://www.facebook.com/EnertriEnerFiberOnlineStore#
    2. http://fadz5765daverdum.wix.com/enertrienerfiber

    ReplyDelete
  9. mohon share juga ye puan. terima kasih atas ilmu yg di beri. :)

    ReplyDelete
  10. mohon share juga ye puan. terima kasih atas ilmu yg di beri. :)

    ReplyDelete
  11. salam puan saya minta izin untuk share di web saya ye bazarhabib.com

    ReplyDelete
  12. Salam. Kak Akmar, nak share kat fb page saya ya....barakallah

    Fb page: https://m.facebook.com/jomsihatdengansunnah/

    ReplyDelete
  13. Saya baru je hamil anak ke 2.. dengar kata makanan mcm anggur,tembikai dan halia bahan yg boleh memanaskan badan dan x eolok utk kandungan awal.. betul ker?

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. saya ada menjual makanan sunnah..habbatussauda rm46(200biji), pati delima rm14, olive oil rm15,blackseed oil 50ml rm25..whatsapp +60195488373

    ReplyDelete
  16. saya ada menjual makanan sunnah..habbatussauda rm46(200biji), pati delima rm14, olive oil rm15,blackseed oil 50ml rm25..whatsapp +60195488373

    ReplyDelete
  17. saya ada menjual makanan sunnah..habbatussauda rm46(200biji), pati delima rm14, olive oil rm15,blackseed oil 50ml rm25..whatsapp +60195488373

    ReplyDelete
  18. kita amal madu kelulut dari kebun ayah..
    dan amal biopine yg mgandungi garam hunza, amber pine cypress, air mata zam2, hygiene magnesium dan extract daun cypress... kita jugak amal jus delima dari giffarine..

    sapa nk madu kelulut asli dari kebun ayh kita n biopine whssp/call kita
    01110729948 (bahiyah)

    ReplyDelete