29 May 2013

Edisi Ekslusif: Anniversary Kami Ke-8.....

 
Assalamualaikum...
 
Hari ni merupakan hari paling gembira dalam hidup saya..
Sehinggakan saya menitiskan air mata kegembiraan.
 
Hari ini merupakan hari Ulangtahun Perkahwinan kami yang ke-8....terkenang semula saat kami diijabkabulkan pada 29 Mei 2005. Laman sesawang merupakan saat pertemuan kami yg pertama (zaman tu takde 'facebook' atau 'twitter' atau 'yahoo chat' - Am I too old? - cuma ada 'MIRC' - kenal ke tidak bebudak zaman sekarang ni?). 'Arteri_Pulmonari' bertemu dgn 'Miss Doktor'. Hubungan yg terjalin dengan redha keluarga dan terbina atas titian Islam ini, berakhir dgn pertunangan dan perkahwinan. Dalam tempoh 6 bulan, Perak dan Terengganu menjadi begitu hampir buat kami.
 
Apa yang menyebabkan saya gembira?
 
 
Nak tahu...?
 
 
Let me show you...
 
 
 
 
 
 
 
Ta...da...
 
 
Tengah saya sibuk mem'blogging'...tetiba nurse ketuk pintu (saya prepare lah nak baring sbb ingatkan nurse nak cek jantung baby) - tiba2 dia kata, "ada orang nak masuk ni" - terus cemas (nasib baik tak tido atau tudung senget atau kain terselak)..
 
Masuk ler sorang pakcik ni pakai baju uniform (saya tak pasti sbb tak perasan label kat baju). "Pakcik ni teksi je ni", kata pakcik tu sambil membawa masuk satu jambangan bunga yg besar, siap dgn sekotak coklat Ferraro Rocher.
 
Saya taknya pakcik tu dari sape...pakcik tu cuma cakap yg dia tukang deliver barang ni je, dari kedai bunga katanya. Berapa kali terima kasih saya ucap kat pakcik tu...
 
Apalagi...mata terus bersinar dan menitislah air mata. "Ada kad tu...buka ler, kalau nak tahu dari sapa", nurse mencelah. Jumpa ler sampul surat kecil bewarna merah hati di celah lapisan2 jambangan bunga dan di dalamnya terdapat kad bentuk love...
 
 
 
 
Terus saya tersenyum..."hari ini anniversary kami ke-8 kak...dah 8 tahun kami kawin...ni husband yg bagi." Masuk pula Kak Yah (kakitangan wad yg menjadi teman berbual saya disini), "dari siapa bunga tu..besar nampak." Saya ceritakan semula pada Kak Yah.
 
Gembiranya rasa hati.. Syukur, Alhamdulillah..
Perkahwinan kami kekal sehingga ke hari ini..
Pelbagai onak duri yang dilalui..kami hadapi bersama dan dengan izinNya, kami masih disini...
 
 
Dalam pukul 12.55 pagi semalam, saya ada mesej suami..wish kan 'happy anniversary'. Tak boleh tidur lagi sebab terhibur dgn 'karenah baby' - sibuk menendang, siap boleh nampak dia buat 'flying kick' di perut. Bagitau kat suami 'Moga hubungan yg terjalin dgn ikatan perkahwinan ini berkekalan hingga ke syurga' dan saya beritahu betapa saya menyayanginya (isteri mana tak sayangkan suami kan...). Dan suami hanya membalas 'ok' dalam jam 4.45 pagi (biasalah org laki..mana nak mesej panjang2 mcm org pompuan - biasa dah...).
 
 
Tetapi...
 dalam kad kecil yg terselit di jambangan bunga tertulis ayat yg bagi saya..menjadi pengubat hati...dan rasa mampu untuk tinggal di wad ni utk 3 bulan lagi - sanggup berkorban utk suami demi memperoleh zuriatnya
 
 
 
 
 
Terus saya ambil telefon. Dengan suara yg bergetar, saya ucapkan terima kasih kpd suami. Tapi, suami menjawab rigkas, "terima kasih sbb apa?". Saya bagitau ler ttg bunga dan coklat. "Oh...ada tulis nama pengirim ek.. ish...patutnye jangan tulis nama," suami membalas, nada suara kalut pada mulanya (sbb dengar suara nangis), kemudian bertukar nada gembira. Kejap je boleh bercakap dgn suami ketika itu, sbb sibuk di site dan meeting. Agak dah juga sebenarnya sbb tulisan yg tertulis di kad, tidak seperti tulisan suami.
 
Sempat juga saya tanyakan bila masanya membeli bunga dan coklat, sbb sejak semalam, petangnya menenami saya, pagi tadi pula siap makan pagi bersama. Katanya, "rahsia". Takpe..lepas ni boleh korek lagi... Yang penting, ketika ini saya berasa spt di awang-awangan, tenggelam dalam arus percintaan (macam lirik lagu je ni..)
 
 
Bunga pada jambangan bunga tu..bunga fresh tau..
Siap kira ada 5 kuntum bunga ros warna pink dan 5 kuntum bunga ros warna merah hati.
Terselit di celah2nya, bunga kecil bewarna ungu dan putih (tak tau nama bunga kecik tu).
Tengah2 jambangan bunga, ada 12 biji coklat ferraro rocher.
 
Rasa macam org baru mula bercinta rasanya...
Yelah, masa kenal dulu mana ada bagi2 bunga, bagi2 coklat mcm ni.
Main mesej je.. Jumpa kat rumah family..
Ukur cincin dan gelang tangan pun, guna dawai je (lilit dawai kat jari dan lengan, kemudian pos).
 
 

 
 
Sebab beso sangat...terpaksalah letak sandar kat kerusi.
(Abaikan plastik dan kain/baju hospital tu)
 
Nak tunggu suami datang petang nanti ler..minta dia bawakan bekas yg boleh isi bunga ni.
 Nak cari vase, mana ler ada kat sini.

 
 
Gambar kat bawah ni pula adalah coklat Ferrero Rocher.
First time ni org bagi hadiah coklat...tu yg terharu tu..
Rasanye coklat ni akan disimpan sehinggalah sebelum expired...sayangnyer rasa nak makan.
Lagipun, risau juge gula naik...8hb Jun nanti nak buat BSP pula..
 
 
Tapi tgk 'expired date'...27 Oktober 2013.
Kene ler makan juge nampaknya...
Ingat boleh simpan setahun dua dulu ker.
Simpan kertas pembalut ajelah...
Buat kenangan...tunjuk ke anak, cucu, cicit...nanti
(Nak buat macam mana, saya ni sentimental orgnya)
 
 

 
 
Terima kasih sayang...
Nanti besday jgn lupa ek...masa tu elok2 time boleh discaj (plan discaj 34 minggu), campur Hari Raya celebration sekali. 3 dalam 1 tu....
Buat 'surprise party' ke..bagi hadiah kereta sebijik ke..rumah banglo ke..
(jangan marah ek.. - kang kata 'bagi betis, nak peha')
 
 
Teringat pulak...hmm...saya jarang buat surprise utk suami (macam tak pernah je rasanya).
Susah..sbb saya perlukan suami utk kemana2. Beli online ni tak pandai..
Kene plan something ni..utk next year..
 
 
Baby pun hari ni aktif semacam..Happy macam ibu dia juge.
Dalam jam 7.30 pagi tadi, dalam tempoh 5 - 6 minit, cukup dah 10 pergerakan.
Lepas makan nasi lemak daun pisang dan dengar nasyid sambil ber'blogging'...lagi lah sonok dia 'berguling'.. Takpelah nak..tengah ada ruang lagi ni, gulinglah puas2...esok2 bila makin beso, ruang makin sempit, takleh dah.
 
Semalam baby 'merajuk', satu hari payah nak rasa bergerak/tendang.
Sbb saya bangun pagi, hidung terbau nasi lemak daun pisang...terus rasa teringin nak makan. Tapi, saya ignore je, sbb taknak susahkan suami...lagipun pagi tu menu hospital mihun goreng.
Habis satu hari susah nak rasa baby menendang. Nak cari denyutan jantung pun payah...jenuh la nurse menonyoh seluruh perut.'Merajuk' siap 'menyorok' tu.. Ikut ler perangai ayah tu...cuba ikut ibu ni..cool dan sporting..merajuk pun seminit dua je (jangan marah ye, ayahnyer..)
 
 
Untuk mengakhiri entry kali ni, saya sisipkan beberapa keping gambar kami berdua...gamba dolu-dolu..masa mula2 kawin dulu. Masih comel dan hensem.. Sorry, gambar kawin takde, simpan dalam album...zaman tu mana ada duit nak beli kamera digital..kawin pun guna duit hantaran & 'pa-ma'.
 
 
Doakan ya...agar 'novel kehidupan' ini diakhiri dengan ukiran kegembiraan dan titisan air mata kesyukuran...mendengar suara anak kecil menangis dan kemudian sayup suara suami mengazankan, setelah mencium dahi isteri kesayangan...tanda terima kasih dan syukur ke hadrat Ilahi.
(Alamak...sentimental dan kuatnye imaginasi...siap terharu ni sambil menaip di papan keyboard)
 


 
 
 
 
 
Wallahua'alam
 
 

No comments:

Post a Comment