06 May 2013

Laughter is the Best Medicine....Part 1

Betulkah ketawa itu ubat terbaik?
Mungkin ada juga benarnya. Sejak saya bertugas di Jabatan Psikiatri, banyak juga kes yang dirujuk dari jabatan lain yang apabila dikaji berpunca daripada penyakit yang dihadapi ditambah pula dengan masalah sosioekonomi yang lain. Daripada demam sedikit, akibat stress, jadi berlarutan pula.
 
Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO) juga ada menggariskan definisi sebenar 'kesihatan' yang mana bukan sahaja seorang individu itu perlu sihat tubuh badannya, malahan mentalnya juga. Jangan ingat sakit mental hanya sakit jiwa sahaja ya... Stress, kemurungan,, manic, was-was, kerisauan melampau juga tergolong dalam kategori 'psychiatric illness' dan perlu mendapat rawatan sewajarnya.
 
Maka, saya mahu berkongsi beberapa gambar yang saya perolehi dari pelbagai sumber sbg 'Laughter is the Best Medicine'. Kepada pemilik gambar, izinkan saya berkongsi disini ya..
 
 
 
 
Kanak-kanak ini telah hilang daripada ayahnya dan dalam ketakutan, sehinggalah ternampak 'Flash' dan 'Wonder Woman' (watak hero animasi). Kanak-kanak ini terus berjumpa dengan 'Flash' untuk mendapatkan pertolongan kerana itu sahaja individu yang dikenalinya.
 
Beginilah pemikiran kanak-kanak
(credit to: www.memecenter.com)
 
 
 
Saya bersetuju dengan pernyataan di bawah. Mungkin ada benarnya.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 







 
 

No comments:

Post a Comment